سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیسک سرامیکی ترمز

دیسک سرامیکی ترمز

 

 

 

صفحات دیسک به چهره مورب  قطعات یدکی هیوندای سوراخکاری می‌شوند که عمل خنک شدن
بهتر اتمام گیرد که این عمل به دیسک ساخته شده از کربن این امکان را
می‌دهد که در دمای 1420 درجه سانتیگرادسیلیکون مایع را جذب کند.
با خنک شدن آن، لایه‌ای از silicon carbide برروی صفحه دیسک بوجود
می‌آید که از عقیده سختی با الماس برابری می‌کند. ساختمان کربنی
که در ذیل این لایه سیلیکونی قرار گرفته مایه سختی و استقامت صفحه
دیسک شده و آن را در روبرو ضربات ثابت می نماید و از آنجایی که چنین
سازه‌ای در مقابل زنگ زدگی و فرسایش مقاوم بوده، لذا میزان عمل آن حداقل 300 هزار کیلومتر است .

 

 

برروی دیسک‌های ترمز پورشه توربو  قطعات هیوندای شش پیستون پیمان گرفته که در حدفاصل بین آن‌ها و لنت‌های ترمز یک سری عایق سرامیکی جاسازی شده است الی مانع از انتقال گرما زیاد بالای برپایی شده از دیسک‌ها به قطعات هیدرولیکی و روغن ترمز شود. توده هایِ گردان(rotors)سرامیکی بدون فنر در چرخ در سنجش با دیسکهایِ ترمزِ متداول در حدود 20 کیلوگرم یا 50 درصد کاهش وزن می‌یابند که نتیجه این امر افزایش چشمگیرِ قابلیتِ کنترل ماشین می‌باشد. دیسکهای ترمز سرامیکی Audi از سرامیک با جنس « فیبرِ تقویت شده کربن» ساخته شده اند . مواد اولیه بکار رفته در ساخت این ترکیب که به عنوان سرامیک کامپوزیت شناخته می‌شود. کربوسیلیکونِ بسیار مشکل و مقاوم در مساوی ساییدگی می‌باشد. فیبرهای کربن با دوام بالا درون آن گنجانده شده اند که این شغل به نحو کارآمدی تنشهای بوجود آمده در مواد را جذب می‌کند .

 

در مقایسه با صفحه ترمز مشابه از جنس استیل دوام این ماده از لحاظ زمانی چهار مساوی می‌باشد : لوازم یدکی هیوندای  پایداری بالایِ دیسکهایِ سرامیکی در مساوی اصطکاک به این معناست که این دیسکها لغایت 300?000 کیلومتر باقی خواهند ماند. نهایت سختیِ سطحِ این سرامیک کامپوزیت نیز بدین معناست که دیسکهای ترمز نسبت به نمکهایِ جاده‌های آبی و خاکی و نیز زنگ زدگی و پوسیدگی گزند پذیر نمی‌باشند. لنت ترمزهای سرامیکی به جایِ فیبرهایِ استیلِ نیم فلزی از ترکیب‌های سرامیکی و فیبرهای مسی بهره‌گیری می‌کند . این امر به لنت‌های سرامیکی پروانه می‌دهد تا در دماهای بالای ترمزگیری اتلافِ گرمایی اقلیت داشته باشد و نیز پس از ایستادن سریعتر به حالت نخست خود باز گردند و نیز یکی وخاکِ اقلیت رویِ لنت‌ها و گردنده (rotors) ایجاد کند. به علاوه ترکیب هایِ سرامیکی در لنت ترمزهای سرامیکی سرو صدای کمتری را در ترمزگیری به‌دنبال دارند.

 

علت آنست که ترکیب‌های سرامیکی صدایی را با فرکانسِ بیرون از حوزه شنوایی انسان تولید می‌کند. این لنت‌ها رفتار حرارتیِ خیلی بهتری از بیشترِ موادِ ارگانیکِ غیرآزبست (NAO) دارند. برای داشتن این سازگاری در طی چندین سنه مواد ضدِ اصطکاک برای ترمز به تدریج شکل گرفته اند، آنها از آزبستها به فرمولهای ارگانیک و نیمه فلزی ترقی کردند. ویژگی دیگری که مواد سرامیکیِ را جذاب می سازند این است که از گرد و خاک خبری نیست . تمام لنت‌ها اثناء ترمز، گردوخاک تولید می‌کنند. محتویاتِ داخلِ ترکیب‌های سرامیکی گردِ رنگی کمی برپایی می‌کنند که شایستن چسبیدنش به تایر بسیار کم است در نتیجه چرخها و تایرها ظاهر تمیزی را برای مدّت طولانی تری خواهند داشت.