سفارش تبلیغ
صبا ویژن

متحول شدن یا نشدن صنعت خودرو ایران

متحول شدن یا نشدن صنعت خودرو ایران

لیفان

مصطفی حسنی: در یک‌صد و سومین اجلاس شورای عالی قطعات یدکی لیفان استاندارد در تاریخ 1381/12/25 تصویب شد که 55 استاندارد به‌عنوان استانداردهای الزامی خودروهای تولیدی در نظر گرفته شوند که از بین آن‌ها 51 مورد به موسسه? استاندارد و 4 مورد به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان محیط زیست مربوط می‌شود. این استانداردها که برگرفته از استانداردهای اتحادیه اروپا بودند عمدتاً به مسائل پایه مثل ترمزگیری، وسایل هشداردهنده، چراغ‌ها، آینه‌ها، کمربند ایمنی و … مربوط می‌شدند و بالاخره با فراز و نشیب‌های زیادی اجرا شدند.

قطعات لیفان

همچنین اعلام شده بود اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی‌ماه سال جاری 61 مورد استاندارد مذکور را رعایت کند با توقف تولید و عدم شماره‌گذاری روبه‌رو می‌شود. اکنون از طرف موسسه استاندارد اعلام شده که تولید 25 خودروی داخلی به همین دلیل متوقف شده است که اتومبیل‌های سواری این لیست عبارت‌اند از: MVM 315 صندوق‌دار، MVM 550، چری تیگو 5، جک J5، سایپا 131 و 132 دوگانه‌سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو 1500، پژو پارس XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700 بنزینی و دوگانه‌سوز، فاو آسا B50f، لیفان 620، لیفان X50،  لوازم یدکی لیفان X60، هیوندای i10

 لوازم لیفان

علاوه براین خودروی معظم وانت نیسان در این لیست وجود ندارد و ما همچنان می‌توانیم شاهد تردد آن با رنگ زیبای آبی باشیم، البته این بار باید افتخار کنیم که این وانت از سد استانداردهای 61 گانه هم عبور کرده! خودرو MVM 315 لیفت بک هم که با نمونه هاچ‌بک آن به‌جز شکل بدنه ازنظر ایمنی، کیفیت، مشخصات فنی و … هیچ تفاوتی نداشته و البته مثل برخی دیگر از خودروهای این لیست مدت مدیدی از توقف تولید آن به دلایل دیگری می‌گذرد، غیر استاندارد شناخته شده اما مدل هاچ‌بک استاندارد است! تولید پژو پارس با موتور 1800 سی‌سی XU7JPL3 به دلیل غیر استاندارد بودن پایان یافته اما پژو 405 و سمند با پلت فرم مشابه و همین موتور استاندارد هستند و تولید آن‌ها ادامه دارد!